Disse matvarene bør du holde deg unna for å gå ned i vekt!

23.05.2017

I et tidligere blogginnlegg snakket vi om proteiner og hvorfor dette er det aller viktigste du bør spise mye av for å komme i gang med å gå ned i vekt. Vi forklarte også sammenhengeng mellom sug og hormoner og hvordan du får kontroll på hormonene dine bare ved å spise mer proteiner. I dette blogginnlegget skal vi derimot snakke om noe helt annet; nemlig hva du bør FJERNE fra kostholdet ditt for å gå ned i vekt. Med "fjerne" mener vi at du bør fjerne dette med inntil 80-90% fra kostholdet ditt. Klarer du det vil du oppnå helt rå resultater!

Ja, du har kanskje skjønt det allerede? Det du bør redusere kraftig ned på er SUKKER og RAFFINERTE karbohydrater. Dette er de to mest fetende ingrediensene i vårt moderne vestlige kosthold. Beklager, sånn er det bare. 

Hva mener vi egentlig nå?

Med SUKKER mener vi rett og slett hvitt, raffinert sukker som tilsettes mat. Du finner det i brus, snop og i det aller meste av ferdigmat - selv om maten ikke smaker søtt! 
Med RAFFINERTE KARBOHYDRATER mener vi korn som er blitt raffinert. Eksempelvis er loff og hvitt brød laget av raffinert hvitt hvetemel. Hvis du sammenligner hvitt mel med hele korn, så har raffinert mel fått det fiberrike skallet og den næringsrike kjernen i seg fjernet fra kornet. Det du sitter igjen med er rett og slett rene karbohydrater uten næringsstoffer - og dette bidrar til å sende blodsukkeret ditt til himmels! Tomme kalorier - rett og slett!

SUKKER og RAFFINERTE KARBOHYDRATER er usunne og fetende. De bør unngås, i alle fall begrenses kraftig. 

Hvorfor er sukker så skadelig og fetende?

Sukker er laget av to molekyler. Glukose og fruktose. Har du et kosthold som består av mye karbohydrater så vil mye av glukosen omdannes til fett i leveren din. Dette kan føre til økt fettlever og senere til diabetes 2 og andre helseproblemer. 

Sukker i flytende form (brus og andre sukkerdrikker) er VÆRSTINGENE! Flytende sukkerkalorier gir deg ingen metthetsfølelse på lik linje med andre kalorier. Du ender opp med å utsette kroppen din for enorme mengder kalorier på toppen av alt annet du spiser. 

Vi snakker her om kun om sukker som er tilsatt mat/drikke, ikke sukker som du finner naturlig i frukt og grønnsaker. Mat som inneholder sukker fra naturens side er sunt - mens mat som er tilsatt sukker er det motsatte.  

Hvorfor er raffinerte karbohydrater dårlig for deg?

Raffinerte karbohydrater er vanligvis korn som omtrent all næring er fjernet. Det fiberrike skallet og kjernen er fjernet i prosessen. Det eneste du sitter igjen med er de rene karbohydratene.

Hele kornet er sunt, mens raffinerte karbohydrater er ekstremt skadelig for helsa di.
De er kun tomme kalorier. Det vil si langkjedede glukosemolekyler som raskt fordøyes og fører til at blodsukkeret ditt fyker rett i taket.
Når blodsukkeret går raskt opp - går det også raskt ned, noe som fører til sultfølelse og dermed sug. 

Dette er årsaken til at raffinerte karbohydrater i stor grad assosieres med vektoppgag, overvekt og metabolske sykdommer som diabetes 2.
Med raffinerte karbohydrater mener vi hvitt brød, hvit pasta, kaker osv.
Unngår du disse 90% av tiden vil du se enorme forbedringer i vekt og helse. 

Hva kan du gjøre selv?

Vi anbefaler at du fjerner SUKKER og RAFFINERTE KARBOHYDRATER fullstendig for en periode. Fokuser på å spise hele matvarer og ikke mat som er fylt med tomme kalorier og som er tilsatt sukker og raffinerte karbohydrater.

I neste blogginnlegg vil jeg fortelle deg hvorfor du bør basere kostholdet ditt på ordentlig mat som vil få deg ned I vekt og gi deg en bedre helse.  

Hvis du synes en kostomlegging er krevende, så har vi nøkkelen til deg. Med CellRESET-dietten vil du følge vår matplan i 28 dager. I løpet av disse 28 dagene vil du lære deg alt du trenger å vite om hvordan du skal beholde vekt og helseverdier på plass også etter dietten. Du lærer en fantastisk verktøykasse som du kan ta med deg resten av ditt liv. 

Vi hjelper deg gjennom - steg for deg!