da-Dette bør du vite om hvorfor mange dietter ikke får deg varig ned i vekt.

2017-04-23

Det finnes utallige slankekurer og dietter på markedet i dag. Med så utrolig mange ulike måter å gå ned i vekt på - hvorfor sliter vi fortsatt med å komme oss ned i vekt og bli der? Hvorfor går 95% av de som er på diett tilbake til sin gamle vekt etter de er ferdig på kur - og ofte legger de på seg enda flere kilo etterpå?

Det vi er nokså sikre på er at de fleste av diettene på markedet ikke fokuserer på langsiktige resultater. Hadde de gjort det så hadde ikke den enorme «diettindustrien» hatt så mye å leve av. Ser du sammenhengen? Hadde alle dietter sørget for at du gikk ned i vekt og ble der - så hadde du aldri hatt behov for flere dietter resten av ditt liv!

Så - hva er de egentlige årsakene til at diettene ikke virker? Det vil si; hvorfor går du ned i vekt - og like fort opp igjen etterpå

Diettene tetter ikke næringshullene dine godt nok

Mage diettmetodene er basert på lite mat og gjør deg sulten og misfornøyd. Ved å trappe ned på mengden kalorier og næring vil du miste fett, men det er midlertidig. Kroppen får ikke nok næring til at alle kroppens prosesser fungerer optimalt - slik at sluttresultatet er at du legger på deg igjen og i tillegg får mangeltilstander. En overvektig kropp er en kropp i ubalanse.

For at en diett skal klare å få kroppen i fysisk balanse igjen må alle «næringshull tettes igjen». Til dette kreves jevn tilførsel av næringsrik mat over en lengre periode - og innføring av nye sunne matvarer på lengre sikt.

Drastisk kutt av kalorier stresser kroppen.

Hvis du gjennomfører er diett hvor kalori-inntaket kuttet drastisk, vil kroppen din helt instinktivt «skru ned» forbrenningen. Med begrenset mengde mat og drivstoff - vil kroppen din få klare signaler om at her må det spares på fettet - i tilfelle vi må gå i «overlevelsesmodus» i en lengre periode. Kroppen din har som oppgave å holde deg i live - så dette er en helt naturlig reaksjon!

Spiser du lite kalorier vil kroppen i tillegg oppleve dette som stress! Når vi er stresset så øker produksjonen av stresshormonene kortisol og adrenalin. Disse sørger for at fettforbrenningen går ytterligere ned. Kroppen prøver igjen å holde oss i live og holde oss så sunn som mulig, hver eneste dag, hele livet gjennom. Og dette er helt naturlige reaksjoner når kalorimengden kuttes! Svært få tenker gjennom dette 

Mange dietter mangler en strategi for vedlikeholdsfase

De fleste av oss kan enkelt endre matvanene våre i en uke eller to - eller kanskje til og med i noen måneder. Dessverre er det like enkelt å falle tilbake til gamle mønstre når dietten er over. Sakte men sikkert faller vi tilbake til dårlige matvalg.

For å oppå varige resultater er det en livsstilsforandring som må til. Det vil si sunne gode matvaner, regelmessig trening og bevegelse og mindre stress.

Negative tanker og underliggende faktorer

Alle dietter har sine nei-lister over mat vi skal unngå for å lykkes. For noen krever det stor viljestyrke å klare å gjennomføre til punkt og prikke. Dette kan fort føre til negative tanker. Dette er også med på å skape et indre stress i kroppen vår. Dette fører igjen til stigning i stresshormoner, som igjen reduserer fettforbrenningen. Det blir med andre ord enda vanskeligere å gå ned i vekt!

For å lykkes må du definere et "hvorfor". Hvorfor skal du gjennomføre denne dietten? Hva er målet ditt? Hva er du villig til å endre på for å lykkes på lang sikt. I tillegg må du bestemme deg for å like det du spiser. Nyte alle den sunne maten. Dette er en kamp mage strever med. Gled deg over måltidene. Bruk tid på forberedelser. Sakte men sikkert vil den nye maten være det kroppen og hjernen din craver etter!

Hva gjør CellRESET annerledes enn jojo-kurer?

Med CellRESET dietten går du aldri sulten. Du spiser 4 gode proteinrike måltider hver dag og drikker næringsdrikker mellom måltidene. Kroppen får jevn tilførsel av næring og trenger ikke gå i sparemodus.  "Her er det mat nok," er signalet kroppen din får. 

Stressivået i kroppen holdes dermed nede og kroppen kan konsentrere seg om prosessen med å balansere ubalanser. Helseverdier stabiliseres, hormoner faller til ro og forbrenningen øker. Immunforsvaret styrkes, sten for sten bygges over 28 dager. Nye matvaner bygges. Det du ikke likte på dag 1 er etter hvert det du foretrekker. Etter de første 28 dagene går man over i en ny fase; vedlikeholdsfasen. Denne varer i 90 dager. Det er her den store livsstilsforandringen skjer og kroppen begynner å foretrekke «den nye og sunne maten». 

Ønsker du å vite mer om CellRESET dietten kan du lese om den her, bestille alt du trenger for å komme i gang her eller kontakte oss for veileding.