da-6 matvarer som hjelper deg ned i vekt!

2017-05-25

Visste du at den viktigste lærdommen du kan tilegne deg når det gjelder vektnedgang er "å spise mer" i stedet for mindre? Mange tror at de må sulte for å gå ned i vekt. Dette er fullstendig feil. Det eneste du oppnår er jojo-effekten og at forbrenningen og mange andre av kroppens prosesser etterhvert går over i sparebluss og "skrus ned". En annen ting som er viktig når du skal ned i vekt er KVALITETEN på maten du spiser. Det skal vi snakke om nå. 

Du vet, 100 kalorier fra et glass cola gjør deg feit, mens tilsvarende antall kalorier fra et sunt måltid gjør deg slank. En kalori er med andre ord ikke en kalori. Ulike kalorier påvirker vekta ulikt. Så, hvilken type mat får deg ned i vekt?

Maten vi skal foreslå for deg nå har den egenskapen at den enten gjør deg mett slik at du totalt sett spiser mindre kalorier og ikke småspiser - eller den booster metabolismen din slik at den klarer å forbrenne flere kalorier. Vi snakker her om EKTE UPROSESSERT MAT. Dette er mat som inneholder enten fiber eller proteiner - eller begge deler.
Lar du hovedvekten av matinntaket ditt bestå av disse matvarene - så vil du gå ned i vekt. Dette er ren matematikk!

Dette er også sunn mat som også gir deg og cellene dine mer energi og en bedre helse.
Vår matplan under CellRESET-dietten baserer seg på samme type mat; nemlig mat som får deg raskt ned i vekt. 

Nå skal jeg gå gjennom de matvarene som vi mener gir deg raskest vektnedgang. Spiser du en av disse matvarene til alle dine måltider vil du oppnå både vektnedgang og bedre helse.

1. Egg

Egg er en av de matvarene som er aller best når du skal ned i vekt.
Egg inneholder masse proteiner, sunt fett og stort sett alle næringsstoffene som kroppen og hjernen din trenger for å fungere optimalt. Egg har også lite kalorier, er veldig mettende.
I vår CellRESET-diett anbefaler vi at du spiser 2 egg hver dag den første måneden.
Hele den første uken spiser du egg til frokost.
Undersøkelser viser at du kan øke vektnedgang med opptil 65% over en periode på 8 uker hvis du spiser egg til frokost. Vår anbefaling er at du spiser eggene kald, slik at kroppen din må jobbe for å sette i gang energistoffskiftet allerede fra morgenen av. 

2. Kylling

Kyllingbryst har et ekstremt høyt protein-innhold, og har lite kalorier.
80% av kaloriene i kylling kommer faktisk fra proteiner. Mer proteiner i kostholdet gjør at du føler deg mett lengre, kroppen får tilført gode byggesteiner og hjelper kroppen å forbrenne mer fett. Jo mer muskler - jo bedre fettforbrenning.
 
Kylling inneholder også mange ulike næringsstoffer. Og det smaker godt!

3. Fisk

Fisk er også svært proteinrikt og veldig mettende og øker fettforbrenningen av samme årsak som kylling.
Vi anbefaler at du spiser fisk minimum to ganger i uka - gjerne oftere. Det beste er å velge fet fisk (eks laks), siden den inneholder såpass store mengder omega-3 - som er bra for hjertet ditt. Men alle typer fisk er på lista over matvarer som hjelper deg ned i vekt. Det finnes studier som viser at protein i fisk er mer mettende enn proteiner fra andre matvarer.

Sjømat er også en naturlig kilde til jod. Mange mennesker har jodmangel uten at de er klar over det selv. Jod er utrolig viktig for et normalt stoffskifte og for mange andre av kroppens prosesser - blant annet forbrenningen.

4. Linfrø

Linfrø inneholder masse fiber, noe som hjelper deg å føle deg mett. Linfrø er også fattig på kalorier - kun 37 kalorier per spiseskje frø. Det er også en svært god kilde til omega 3. Linfrø bidrar også til et balansert blodsukker, noe som igjen sørger for at apetitten blir mindre og vekta går ned (et for høyt blodsukker trigger insulinproduksjonen - noe som igjen sørger for at fettforbrenningen går ned). Vi anbefaler at du bløtlegger linfrøene over natten for å gjøre næringen mer tilgjengelig for kroppen

Under CellRESET-dietten spiser du linfrø og youghurt til frokost på alle såkalte "grønne dager".

5. Yoghurt

Yoghurt er en av de sunneste melkeproduktene du kan spise: Det inneholder masse proteiner som gjør at du føler deg mett lengre slik at du unngår å ty til raske karbohydrater som bare får deg til å "fyse" etter usunn mat. Mye proteiner sørger også for at kroppen får den energien den trenger til å brenne kalorier. I tillegg til proteiner inneholder youghurt kalsium - som også stimulerer fettforbrenningen din. Proteiner og kalsium sammen booster forbrenningen. 

Men, vær oppmerksom på at det meste av butikkyoughurt er full av sukker eller kunstig søtning. Vi oppfordrer deg derfor til å velge naturell youghurt uten tilsatt sukker. Probiotisk yougurt er det aller beste. Enda bedre er å lage den probiotiske youghurten selv.

Under CellRESET-dietten spiser du youghurt med bløtlagte frø til frokost fra og med uke to. Vi anbefaler alle å lage den probiotiske youghurten selv (enklere enn du tror). Mange som ikke tåler melkeprodukter, tåler youghurten vi anbefaler at du lager selv.

6. Grønne grønnsaker

Ingen overraskelse at grønnsaker er på lista over mat du bør spise for å gå ned i vekt? Alle vet at grønnsaker er bra og kalorifattig. De er fulle av energigivende vitaminer og mineraler - og ikke minst masse fiber. Fiber stimulerer fettforbrenningen og sørger for at du går ned i vekt på en sunn måte. 

Vi anbefaler deg å innføre mer av de grønne grønnsakene i kostholdet ditt. Erstatt pasta, ris og poteter med masse deilige grønnsaker (spinat, grønnkål, ruccola, salat, squash, broccoli osv). Hold deg langt unna hermetiserte grønnsaker. Velg ferske grønnsaker!

Under CellRESET-dietten spiser du tre måltider med proteiner og grønnsaker hver dag på såkalte "grønne dager".  

Hvordan bør du inkludere disse matvarene I kostholdet ditt?

Skal du ned I vekt må du ta action, så klart. Sette deg et mål og en startdato for når du begynner å gjøre endringer. For endringer må til! 

I tillegg må du forstå at skal du ned i vekt så må du få i deg nok næring hver eneste dag. Og du må spise deg mett (ikke overspise) og unngå småspising mellom måltider. Du må også innføre faste måltider 3-4 ganger daglig - hvor matvarene fra dette innlegget er en viktig del av måltidene. 

Synes du dette er vanskelig å få til? Trenger du drahjelp? Under CellRESET-dietten får du en matplan fra oss som forteller nøyaktig hvilke matvarer du skal spise når for å gå ned i vekt. Du lærer all kunnskapen du trenger for å gå ned i vekt og for å bli der.  

Alle måltider under CellRESET-dietten inneholder proteiner, uten sukker og raffinerte karbohydrater - og er basert på at du skal ned i vekt samtidig som helseverdiene dine skal stabiliseres. 

Håper dette var nyttig! Ønsker du hjelp fra oss til å komme i gang med CellRESET så er det bare å ta kontakt med oss eller en av våre lokale konsulenter.